Friday, 27 July 2012

MALAM LAILATUL QADAR

~Assalamualaikum wbt~

Alhamdulillah Ramadhan kembali lagi.....
semoga ramadhan tahun nie membawa 1001 makna kepada semua muslimin dan muslimat, 
dalam bulan ramadhan yang mulia ini, jom kita top up pahala banyak2.... InsyaAllah, peringatan buat diri !!!

Antara sala satu kelebihan yang hanya terdapat dalam bulan ramadhan ialah 
 Malam Lailatul Qadar;



Ada beberapa pengertian mengenai erti malam lailatul Qadar, yaitu malam penetapan dan pengaturan bagi perjalanan hidup manusia. Hal ini dijelaskan dalam firman Allah yang bermaksud:


“Sesungguhnya Kami menurunkannya (Al Quran) pada suatu malam yang di berkati, dan sesungguhnya Kamilah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan semua urusan yang penuh hikmah, yaitu urusan yang besar di sisi Kami…… ” (QS ad-Dukhan : 3 -5 )
Kemudian malam itu juga merupakan malam yang begitu mulia. Begitu mulianya hingga terpilih menjadi malam turunnya Al Quran. Dan yang terakhir adalah malam yang sempit. Maksud sempit disini adalah disebabkan begitu banyaknya malaikat yang datang ke bumi seperti yang di sebutkan dalam surah Al Qadr sebagai berikut:

“Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan”
(al Qadr : 4 )



Melihat semua kebaikan tersebut, maka alangkah bijaknya sekiranya kita mempersiapkan diri untuk menyambut malam istimewa tersebut. Sebahagian besar ulama berpendapat bahwa malam tersebut akan datang pada 10 hari terakhir. tapi bukan berarti sebelum 10 hari terakhir kita tidak bersungguh dalam beribadah.  Malah, di 20 hari awal puasa-lah kita harus benar-benar menjalani puasa dengan baik dan benar. Sehingga diharapkan pada 10 hari terakhir, jiwa kita sudah mencapai pada suatu tahap kesedaran dan kesucian yang menjadikan malam mulia tersebut akan datang menghampiri kita.
Kerana malam Lailaul Qadr tidak akan datang pada semua orang yang sekadar terjaga pada malam itu. Tapi ia akan datang pada orang yang telah menjaga dan menjalani puasanya dengan baik dan benar. Ia akan datang pada orang yang jiwa, kesedaran dan hatinya telah bersih. Pada orang-orang yang benar-benar rindu padaNYA. Sehingga malam itu, bagi mereka, akan menjadi malam yang lebih baik dari seribu bulan..


Semoga kita akan menjadi orang-orang yang beruntung, orang-orang yang menjaga hatinya. Orang-orang yang dapat merasakan indahnya malam Lailatul Qadr....Aminn.


'Marhaban Ya Ramadhan'




No comments:

Post a Comment